Ik ben gespecialiseerd in laagdrempelige begeleiding van kinderen met sociaal emotionele problemen. Kinderen ontwikkelen zich meestal vanzelf zonder extra begeleiding. Maar soms zit het weleens tegen. Een kind loopt tegen een probleem aan waar het niet goed mee om kan gaan. Het kind zit niet zo lekker in zijn vel; zijn/ haar ontwikkeling komt in gedrang. Als kindercoach begeleid ik het kind bij het zelf vinden van een oplossing voor zijn probleem. Ik help het kind te kijken naar zijn/haar kwaliteiten en mogelijkheden om die in te zetten voor het vinden van oplossingen. Zo is het kind in staat het beste in zich-/haarzelf naar boven te halen. De begeleiding is in principe kortdurend en is bedoeld voor kinderen van 6 t/m 12 jaar, die te maken hebben met. • angsten; • gedragsproblemen; • slaapproblemen; • teruggetrokken of druk gedrag; • problemen vanwege scheiding of overlijden; • weinig zelfvertrouwen; • anderen pesten of zelf gepest worden; • problemen hebben door ADHD, ADD of stoornissen in het autistisch spectrum; • leerproblemen hebben door hun bijzondere gave van beelddenken. De coaching is een laagdrempelige speelse begeleiding, waarbij ik gebruik maak van: • Gesprekstechnieken in combinatie met spelvormen en of creatieve werkvormen (afhankelijk van de interesse van het kind) • Kids’Skills • Rots en Water • Ik leer anders Mijn ervaring als rugzakbegeleider en als leerkracht op de basisschool neem ik mee in mijn begeleiding van het kind, de ouders en de school. Ik geef de begeleiding zowel in mijn praktijk in Koedijk (gemeente Alkmaar) als op de school van het kind.
Allereerst onderzoek ik samen met het kind zijn/haar hulpvraag en probeer ik vooral een vertrouwensband op te bouwen. Vervolgens stel ik een plan op van waaruit de begeleiding plaats gaat vinden. Hierin staan de hulpvraag, de mogelijkheden en de interesses van het kind centraal.
Kinderen kunnen in woorden of beelden denken. Op school wordt in woorden onderwezen. Als een kind in beelden denkt, kan het schoolsysteem extra moeilijk zijn. Want beelddenkers kunnen niet altijd even makkelijk de leerstof op school in zich opnemen. Met de methode “Ik leer anders” wordt de lesstof op een visuele manier aangeboden, waardoor de lesstof beter begrepen en onthouden wordt.
Ik begeleid kinderen met ADHD, ADD en met een stoornis in het het autistisch spectrum op school. Hierbij maak ik gebruik van zowel mijn coachende kwaliteiten als van mijn kennis als leerkracht. Zo probeer ik met het kind, de ouders en de school te zoeken naar een goede oplossing om de ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk te laten verlopen.
Door middel van praten, spelen en werken bekijk ik samen met het kind de vaak ingrijpende veranderingen en gaan we samen op zoek naar het vinden van mogelijkheden hoe daarmee om te gaan. Dit kan individueel, maar ook in een lotgenotengroepje. Daarbij maak ik gebruik van de leskist "Ik heb twee huizen", die door mij is samengesteld.
In een kleine groep van kinderen uit onder- en middenbouw ga ik aan de gang met het ontdekken van hun rots- en waterhouding. De kinderen leren sterker en behendiger te worden, beter om te gaan met conflicten en agressie en meer controle over hun lichaam te krijgen. Ze ervaren het verschil tussen een starre, onwrikbare houding (rotshouding) en een bewegelijke, soepele, verbindende houding (waterhouding) en de keuze die ze daarin zelf hebben.