Beschrijving
Mijn missie is ‘het gelukkige kind’. Als kindercoach en oudercoach wil ik bijdragen aan het gelukkige kind, op wat voor manier dan ook. Elk kind heeft recht op geluk, veiligheid en liefde. Bijna elk kind krijgt te maken met tegenslag, moeilijkheden, fasen waarin het niet soepel loopt door welke oorzaak dan ook. Coaching van het kind kan alleen succesvol zijn met de samenwerking met de opvoeders en wanneer nodig ook met de school. Dit contact vind ik daarom ook heel waardevol en daar besteed ik veel aandacht aan.
Door 20 jaar werkzaam te zijn geweest als groepsleerkracht op de basisschool weet ik welke mogelijkheden er zijn in de klas, hoe scholen werken, waar ze tegen aan kunnen lopen. Dit kan helpen in de begeleiding van uw kind. Ook ben ik moeder van vier jongens, van 7 tot en met 23 jaar. De leeftijdsfases zijn mij bekend en uitdagingen in de opvoeding heb ook ik gehad. Ik kan mij goed verplaatsen in ouders, opvoeders en vind het een mooie uitdaging om zo goed mogelijk te horen wat ouders nodig hebben in het contact met hun kind. Tijdens oudercoaching kunnen we hier extra op in zoomen. Ik zie kinderen als personen op zichzelf met kwaliteiten, krachten in zich. Tijdens de coaching gaan we hier altijd naar op zoek, en vaak verrast het het kind over hoeveel kwaliteiten hij/zij al beschikt. Deze kwaliteiten, schatten kunnen heel goed ingezet worden bij datgene waar het kind tegenaan loopt, en daar begeleid ik bij. Geen vraag is mij te gek, aarzel dan ook niet als je wilt overleggen, van gedachten wilt wisselen of vrijblijvend een afspraak wilt maken.
Positief en Oplossingsgericht ga ik aan het werk. Coachingsessies Kindercoaching is een kortdurende begeleiding, waarbij er individueel met een kind wordt gewerkt. De ouders zijn hier meestal niet bij aanwezig. De duur van het coachingstraject is 5 tot 10 sessies. (Dit kan per kind verschillend zijn) De coachingsessies duren ongeveer 60 minuten. De laatste 5 minuten komt u erbij, zo is er nog tijd voor uw kind als hij/zij wil vertellen of iets wilt laten zien. Ik zal bij het ophalen van uw kind u niet bijpraten waar het kind bij is. Dit doe ik om het kind veilig te laten voelen bij mij in de praktijk. Het is voor kinderen niet fijn dat ik aan hun ouder ga vertellen wat ze vlak daarvoor net in vertrouwen aan mij hebben verteld. Na elke sessie krijgt u daarom per mail een verslagje met de belangrijkste zaken. Ik vind het heel fijn om een dag voor de volgende sessie van u te horen hoe de week is verlopen, heeft u verandering gemerkt, zijn er dingen gebeurd die voor mij belangrijk zijn om mee te nemen in de sessie. De eerste sessie De eerste sessie is een kennismaking met het kind. Hierbij heb ik als doel het kind beter te leren kennen, zodat het kind zich prettig en veilig gaat voelen. Spelenderwijs ga ik in gesprek met het kind om duidelijk te krijgen wat het kind als probleem ervaart en hoop ik inzicht te krijgen in het kind en daardoor samen de hulpvraag te ontdekken. Dit alles gebeurt in een tempo dat het kind zelf aangeeft. Uiteindelijk gaan we samen op ‘ontdekkingsreis’ op zoek naar een juiste oplossing voor zijn of haar probleem. De sessies worden afgestemd op de mogelijkheden, kwaliteiten en interesses van uw kind. Welke werkvormen Tijdens de sessies gebruik ik verschillende werkvormen zoals: tekenen of schilderen, spel- en bewegingsvormen, verhalen, rollenspelen en metaforen, ademhalingsoefeningen, visualisaties. Wanneer in de geschiedenis en in het nu daar aanleiding voor is kan ik in overleg met u RMT in gaan zetten, zie verder op mijn site onder de button van Rythmic Movement Training. Oudercoaching Tijdens de oudercoaching onderzoeken we waarom het gedrag van uw kind u zo raakt en uit balans brengt. Als iets u raakt, zegt dat iets over u. Iets in u is aangeraakt, in beroering gebracht. Tijdens de coaching gaan we kijken wat dat is. Aan de hand van een situatie die u inbrengt gaan we kijken wat er gebeurde, wat er werd gedacht, wat u bewust of onbewust laat zien. Bewustwording We gaan kijken wat u gaat helpen wanneer er weer zo’n situatie zich aandient. Doordat u zich bewust bent geworden van uw eigen gedachten en gevoelens, leert u beter in staat te zijnon zelf in balans te blijven. Hierdoor kunt u er beter zijn voor uw kind en zal de rust meer bewaard worden. Spiegelgedrag vertelt ons iets Het kan ook zijn dat uw kind met zijn of haar gedrag u iets duidelijk wilt maken. Dat noemen we spiegelen. Welk stukje in u wil gezien en gehoord worden? Op het moment dat u als ouder dat stukje gaat zien en begrijpen, kan toelaten en loslaten, ontstaat er meer ontspanning en ruimte: in uzelf en in de relatie met uw kind. Bij oudercoaching kunnen we dus de diepte ingaan. het kan ook zijn dat het vooral heel praktisch is, soms is het tijd om manieren van reageren, opvoeden te veranderen. Ontwikkeling vraagt immers afstemming. Als u op een nieuwe manier naar uzelf kan kijken, gaat u ook met andere ogen naar uw kind kijken. Uw kind kan dan weer helemaal zichzelf zijn. En een groter cadeau kunt u uw kind niet geven.
In mijn praktijk kan ik tijdens een oudercoaching u gaan laten kijken naar gezin van herkomst en het gezin wat u nu heeft. Ik noem dit gezinsopstelling. Oude patronen van vroeger, ervaringen van vroeger vormen u als mens. We spreken dan wel over het Kinddeel in u. Dit kindsdeel kan u in de huidige situatie u laten reageren op een manier die u niet fijn vindt, waar u en uw kind last van hebben. Vaak gaat dit onbewust. Elk mens heeft overtuigingen in zijn hoofd die kunnen belemmeren, denk maar aan de gedachte "Oh, ik ben ook altijd onhandig" of " en natuurlijk luisteren ze niet naar mij". Als ouder heeft dit invloed op uw gedrag naar uw kind toe. Wanneer u hier graag bewuster mee wilt omgaan kan gezinsopstelling u helpen. Door de inzichten krijgt u handvatten die u gaan helpen in de opvoeding.Vaak is 1 sessie al genoeg om een mooi begin te maken.
Opgroeiende kinderen brengen mooie momenten met zich mee. Maar dit wil niet zeggen dat opvoeden vanzelf gaat en makkelijk is. Het kan zijn dat tijdens het proces van volwassenen worden van uw kind u als ouder(s)/verzorger(s) tegen problemen aan loopt. Soms lossen die problemen zich vanzelf op, maar het kan ook zijn dat u of uw kind er hulp bij nodig heeft. U probeert om te gaan met bepaald gedrag maar dit leidt niet tot het gewenste resultaat. Dit kan veel frustratie, onmacht en ruzies tot gevolg hebben en uw gezin uit balans brengen. Voor wie Gezinscoaching Gezinscoaching is gericht op gezinnen met kinderen in de leeftijd van 0 tot ongeveer 18 jaar waarbij de ouders problemen ervaren met de opvoeding en omgang met hun kind(eren). Hulpvragen kunnen onder andere zijn: Mijn kinderen maken constant ruzie met elkaar Mijn kind luistert niet naar me De sfeer in huis is negatief en er zijn veel woordenwisselingen Mijn kind durft niet (alleen) te slapen Ik wil een beter contact met mijn kind Mijn kind heeft driftbuien en schreeuwt heel hard Uitganspunten Kinderpraktijk Oké Kids gaat uit van de eigen kracht en kwaliteiten die iedere ouder en kind heeft. Hierdoor werken we aan een oplossing voor de langere termijn. In een traject richt de hulp zich indien nodig op meerdere gebieden zoals de gedragsproblemen van het kind, hoe de ontwikkeling te stimuleren en de sociale relaties binnen het gezin. Kindercoaching, oudercoaching kan afgewisseld ingezet worden. Hoe ziet een coachingsessie eruit? Omdat ieder gezin en ieder gezinslid anders is past er niet één aanpak voor één en hetzelfde probleem. Bij elke situatie en elk mens past weer een andere aanpak of middel. Bij de een helpt het voeren van gesprekken, terwijl bij de ander door juist iets creatiefs of actiefs te doen. Het gaat er om dat u zich sterker voelt om met moeilijke situaties om te gaan, inzicht heeft in de patronen die er in uw gezin zijn en weet waarom u reageert zoals u reageert. We gaan samen met u op zoek naar een passende oplossing, door middel van gesprekken, tips en adviezen om de gewenste thuissituatie te bereiken. Hoe zit een traject gezinscoaching bij Kinderpraktijk Oké Kids eruit? Omdat mijn werkwijze gebaseerd is op vertrouwen is het erg belangrijk dat het kind en u als ouder zich prettig voelen bij mij. Een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek is hierbij erg belangrijk. In dit gesprek zal de hulpvraag worden verkend en kijken we samen of gezinscoaching de juiste hulpverlening is voor uw gezin. (Is dit niet zo, dan krijgt u advies over een andere vorm van hulpverlening.) Vervolgens maken we verdere afspraken en start het traject. De gezinscoaching zal of in de praktijk of bij u thuis plaatsvinden. Oké Kids werkt zowel met ouders en kinderen. Dit betekent dat de meeste gesprekken gezamenlijk zullen zijn. Wanneer ik inschat dat er individuele gesprekken noodzakelijk zijn of een gezinslid hier behoefte aan heeft, dan zal dit in overleg gebeuren. Ook de frequentie wordt in onderling overleg bepaald, deze hoeft niet vast te liggen en kan variëren. Na 6-8 sessies zal er een evaluatiemoment zijn met het hele gezin. In dit gesprek bepalen we of er vooruitgang is, of deze vooruitgang voldoende is om zelf weer verder te kunnen, of dat er meerdere sessies nodig zijn.
Zowel kinderen als ouders kan ik gaan ondersteuning door coaching in mijn praktijk. Ook kan het volgen van de 3 delige SOS Kinderen en Emoties cursus ouders helpen om goed om te gaan met de emoties van hun kind.
Bij Rouw&Verlies door echtscheiding, overlijden kan ik afhankelijk van de leeftijd van het kind op verschillende manieren te werk gaan. POPtalk- via deze vorm van Beeldtaal gaan we 'spelen' met de Playmobil poppetjes. Met de poppetjes zet het kind een voor hem belangrijk situatie neer en gaan we al spelend inzoomen op zijn gedachten, gevoelens, gedrag. Op deze manier kunnen we kijken hoe de situatie, de gebeurtenis was voor het kind en wat het nodig heeft hierin. Ook werk ik aan de hand van mijn eigen werkboek "Ik vergeet jou niet!"- in dit werkboek is het kind bewust bezig met o.a. Wie mis het kind, welke herinneringen heeft hij, wat waren lievelingsdingen van de overledene, pijn van binnen en wat hem kan helpen in het omgaan met het gemis. Spelen is het communicatiemiddel van kinderen dus dat zet ik veel in. We spelen met de poppen, de lego, de playmobil, met klei of toverzand. Via het spel kan ik verbinding leggen met het kind en zo het kind verwerking, ondersteuning en hulp bieden.
Beelddenker en dan? Een aantal kinderen is beelddenker. Dat wil zeggen dat de voorkeur van informatie opnemen, verwerken en onthouden visueel gebeurt. En wat nu als de leerkracht voornamelijk onderwijst in woorden? Dan bestaat de kans groot dat je zoon of dochter de stof niet begrijpt en dus al snel een leerachterstand ontwikkelt. Bijles heeft weinig tot geen resultaat omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Zelfvertrouwen wordt minder en je kind gaat met minder plezier naar school. Super zonde al zeg ik het zelf. Wat je kunt doen Blijf niet worstelen met schoolwerk als je verwacht dat je kind een beelddenker is. Je kind leert anders en door informatie te vertalen naar beelden kan de beelddenker zich de lesstof wel eigen maken. In mijn praktijk pas ik 1-op-1 de ‘Ik leer anders’ training toe. Tijdens een paar sessies op maat, leer je deze techniek zelf toepassen. Daar heb je niet alleen nu op de basisschool profijt van, maar ook later. Dit kun je, in de toekomst, ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz. Er is direct resultaat, want de leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. De training is voor kinderen die problemen hebben met bijvoorbeeld: -taal, spellen en lezen -rekenen, tafels, plus en min sommen -onthouden van informatie -concentratie, snel afgeleid -organisatie en /of klokkijken We starten met een korte kennismaking om de doelstellingen af te stemmen. Het informatiesysteem zal worden getest. Om de methode onder de knie te krijgen, kan je rekening houden met ongeveer vier afspraken. De sessie kan worden gegeven in aanwezigheid van vader of moeder, zodat thuis de methode verder toegepast kan worden. We werken met het werkboek "Ik leer anders".