Beschrijving
Ik ben in Rotterdam opgeleid tot kinderarts en uiteindelijk tot kinderintensivist (kinderarts gespecialiseerd in intensive care zorg). Van 1999 tot 2012 heb ik met veel liefde en plezier in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam gewerkt. In 2012 ben ik overgestapt naar het St Franciscus Gasthuis in Rotterdam waar ik met een mooi team goede dingen mocht neerzetten.
In 2013 verhuisden wij met het gezin naar Boston, U.S.A., voor het werk van mijn man. In Boston ben ik psychologie gaan studeren aan Harvard, met aandachtsgebied gender identiteit.
Om meer te kunnen betekenen voor kinderen met genderidentiteit vraagstukken of genderdysforie heb ik de praktijk Check-in coaching in Haarlem geopend toen wij naar Nederland terugkeerden. Hier begeleiden we kinderen met vragen over hun gender identiteit, genderdysforie of transgender gevoelens, we begleidien bij coming out trajecten en/of sociale transities en werken met het kind maar ook met hun families. Daarnaast begeleiden we ook kinderen van transgender ouders. Voor professionals die met kinderen werken geven we workshops en trainingen over genderidentiteit, genderdysforie, signalering, co-morbiditeit en beleid aan o.a. huisartspraktijken, CJG instellingen en scholen. Op scholen zijn we beschikbaar als gastdocent voor lessen over (gender)identiteit en diversiteit.
Helaas is onze wachtlijst momenteel opgelopen tot 4 maanden voor een intake/kennismakings gesprek.
Begeleiding bij gender identiteitsvraagstukken
Tjitske en ik bieden begeleiding en diagnostiek bij kinderen en jongeren met vragen over gender identiteit en begeleiding van hun ouders. Naast begeleiding vanuit de praktijk in Haarlem kunnen wij ook helpen bij de sociale transities en coming out processen op school of bijvoorbeeld de sportclub.
In individuele gesprekken of in gezinsverband helpen we om inzicht te krijgen in de identiteit vraagstukken. Bij volwassenen staan gesprekken centraal, maar ook creatieve middelen kunnen helpen bij de acceptatie en verwerking van verdriet.
Met kinderen beelden we uit wat zij voelen. Hierbij maken we gebruik van materialen zoals de Story Cubes, Lego en handpoppen om situaties na te spelen. Ook tekenen, schilderen, muziek en gedichten of situaties uitbeelden met behulp van klei en collages zijn bekende en fijne middelen om bij kinderen gedachten en gevoelens naar buiten te brengen. Zo kunnen zij leren hun gevoelens te begrijpen om ze vervolgens een plek te kunnen geven.
Mocht er een reden zijn voor diagnostiek, dan kunnen wij een psychologisch onderzoek verrichten. Als er een indicatie is kan EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) therapie gegeven worden.
Wij bieden schoolbezoeken aan waar we lessen kunnen organiseren voor schoolpersoneel (leraren, ondersteunend en administratief personeel) of lessen kunnen geven aan groepen (aangepast aan leeftijd en ontwikkelingsniveau) over gender en identiteit. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld uw kind helpen over zichzelf te vertellen aan de groep als er wordt gekozen voor een coming-out of sociale transitie. Hetzelfde geldt voor sportclubs, ook hier kunnen we desgewenst voorlichting geven.
Als er vanuit scholen vraag is om te werken aan het (door de overheid) verplichte kerndoel 38 voor primair onderwijs en kerndoel 43 voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs: Hoe leer je kinderen respectvol om te gaan met seksuele diversiteit en gender?, kunnen wij workshops op maat verzorgen op scholen.
Coaching
In individuele gesprekken of in gezinsverband helpen we om inzicht te krijgen. Bij volwassenen staan gesprekken centraal, maar ook creatieve middelen kunnen helpen bij de acceptatie en verwerking van verdriet.
Met kinderen beelden we uit wat zij voelen. Hierbij maken we gebruik van materialen zoals de Story Cubes, Lego en handpoppen om situaties na te spelen. Ook tekenen, schilderen, muziek en gedichten of situaties uitbeelden met behulp van klei en collages zijn bekende en fijne middelen om bij kinderen gedachten en gevoelens naar buiten te brengen. Zo kunnen zij leren hun gevoelens te begrijpen om ze vervolgens een plek te kunnen geven.
Coaching Rouw en Verlies
Bij volwassenen staan gesprekken centraal, maar ook creatieve middelen kunnen helpen bij de verwerking van verdriet en rouw. Met kinderen beeld ik uit wat er is gebeurd of wat zij voelen. Ik maak gebruik van materialen zoals de Story Cubes, Lego en handpoppen om situaties na te spelen. Ook tekenen, schilderen, muziek en gedichten of situaties uitbeelden met behulp van klei en collages zijn bekende en fijne middelen om bij kinderen gedachten en gevoelens naar buiten te brengen. Zo kunnen zij leren hun gevoelens te begrijpen om ze vervolgens een plek te kunnen geven.
Individuele begeleiding
Tjitske en ik bieden begeleiding en diagnostiek bij kinderen en jongeren met vragen over gender identiteit en begeleiding van hun ouders. Naast begeleiding vanuit de praktijk in Haarlem kunnen wij ook helpen bij de sociale transities en coming out processen op school of bijvoorbeeld de sportclub.
In individuele gesprekken of in gezinsverband helpen we om inzicht te krijgen in de identiteit vraagstukken. Bij volwassenen staan gesprekken centraal, maar ook creatieve middelen kunnen helpen bij de acceptatie en verwerking van verdriet.
Met kinderen beelden we uit wat zij voelen. Hierbij maken we gebruik van materialen zoals de Story Cubes, Lego en handpoppen om situaties na te spelen. Ook tekenen, schilderen, muziek en gedichten of situaties uitbeelden met behulp van klei en collages zijn bekende en fijne middelen om bij kinderen gedachten en gevoelens naar buiten te brengen. Zo kunnen zij leren hun gevoelens te begrijpen om ze vervolgens een plek te kunnen geven.
Kinderpsycholoog
Tjitske en ik bieden begeleiding en diagnostiek bij kinderen en jongeren met vragen over gender identiteit en begeleiding van hun ouders. Naast begeleiding vanuit de praktijk in Haarlem kunnen wij ook helpen bij de sociale transities en coming out processen op school of bijvoorbeeld de sportclub.
In individuele gesprekken of in gezinsverband helpen we om inzicht te krijgen in de identiteit vraagstukken. Bij volwassenen staan gesprekken centraal, maar ook creatieve middelen kunnen helpen bij de acceptatie en verwerking van verdriet.
Met kinderen beelden we uit wat zij voelen. Hierbij maken we gebruik van materialen zoals de Story Cubes, Lego en handpoppen om situaties na te spelen. Ook tekenen, schilderen, muziek en gedichten of situaties uitbeelden met behulp van klei en collages zijn bekende en fijne middelen om bij kinderen gedachten en gevoelens naar buiten te brengen. Zo kunnen zij leren hun gevoelens te begrijpen om ze vervolgens een plek te kunnen geven.
Mocht er een reden zijn voor diagnostiek, dan kunnen wij een psychologisch onderzoek verrichten. Als er een indicatie is kan EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) therapie gegeven worden.
Wij bieden schoolbezoeken aan waar we lessen kunnen organiseren voor schoolpersoneel (leraren, ondersteunend en administratief personeel) of lessen kunnen geven aan groepen (aangepast aan leeftijd en ontwikkelingsniveau) over gender en identiteit. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld uw kind helpen over zichzelf te vertellen aan de groep als er wordt gekozen voor een coming-out of sociale transitie. Hetzelfde geldt voor sportclubs, ook hier kunnen we desgewenst voorlichting geven.
Als er vanuit scholen vraag is om te werken aan het (door de overheid) verplichte kerndoel 38 voor primair onderwijs en kerndoel 43 voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs: Hoe leer je kinderen respectvol om te gaan met seksuele diversiteit en gender?, kunnen wij workshops op maat verzorgen op scholen.
Kindertherapie
Tjitske en ik bieden begeleiding en diagnostiek bij kinderen en jongeren met vragen over gender identiteit en begeleiding van hun ouders. Naast begeleiding vanuit de praktijk in Haarlem kunnen wij ook helpen bij de sociale transities en coming out processen op school of bijvoorbeeld de sportclub.
In individuele gesprekken of in gezinsverband helpen we om inzicht te krijgen in de identiteit vraagstukken. Bij volwassenen staan gesprekken centraal, maar ook creatieve middelen kunnen helpen bij de acceptatie en verwerking van verdriet.
Met kinderen beelden we uit wat zij voelen. Hierbij maken we gebruik van materialen zoals de Story Cubes, Lego en handpoppen om situaties na te spelen. Ook tekenen, schilderen, muziek en gedichten of situaties uitbeelden met behulp van klei en collages zijn bekende en fijne middelen om bij kinderen gedachten en gevoelens naar buiten te brengen. Zo kunnen zij leren hun gevoelens te begrijpen om ze vervolgens een plek te kunnen geven.
Mocht er een reden zijn voor diagnostiek, dan kunnen wij een psychologisch onderzoek verrichten. Als er een indicatie is kan EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) therapie gegeven worden.
Wij bieden schoolbezoeken aan waar we lessen kunnen organiseren voor schoolpersoneel (leraren, ondersteunend en administratief personeel) of lessen kunnen geven aan groepen (aangepast aan leeftijd en ontwikkelingsniveau) over gender en identiteit. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld uw kind helpen over zichzelf te vertellen aan de groep als er wordt gekozen voor een coming-out of sociale transitie. Hetzelfde geldt voor sportclubs, ook hier kunnen we desgewenst voorlichting geven.
Als er vanuit scholen vraag is om te werken aan het (door de overheid) verplichte kerndoel 38 voor primair onderwijs en kerndoel 43 voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs: Hoe leer je kinderen respectvol om te gaan met seksuele diversiteit en gender?, kunnen wij workshops op maat verzorgen op scholen.