Soms hebben mensen even een duwtje in de rug nodig om weer zelf verder te gaan.
Door in gesprek te gaan, goed te luisteren en vooral de zaken voor de client op een rijtje te zetten, ontstaat er een gevoel van opluchting, hoop en nieuwe energie om weer zelf verder te gaan.
Daar waar nodig worden er oefeningen gedaan of opdrachten meegegeven.
Het is ook mogelijk om de coaching lekker buiten in de natuur te doen.
Verlies maakt iedereen mee in zijn leven, al gaat het maar om sleutels of een dierbaar boek. Ieder mens heeft zelf herstellend vermogen maar soms is het verlies te veel van het goede. Als de rouwverwerking/verwerking van het verlies niet goed op gang komt of te lang duurt, dan wordt er in een gesprek gekeken naar waarom het niet lukt en worden handvatten meegegeven om het op te lossen.
Hoewel ik het liefst geen stickers plak, is het nodig om goed in beeld te hebben welke problematiek er speelt. Het advies en de begeleiding kunnen daar dan op afgestemd worden en vaak is het ook een opluchting om de vinger om te zere plek te hebben. Intelligentieonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek, onderzoek naar motivatie en faalangst worden uitgevoerd, maar dyslexieonderzoek niet. Er wordt altijd gekeken naar welk onderzoek nodig is bij het vraagstuk.
Veel problematiek heeft toch zijn oorsprong in het stamgezin. Door via materialen (zoals poppetjes) of een opstelling in de ruimte zowel de oude als de gewenste situatie in beeld te brengen, kunnen er weer stappen in de toekomst gezet worden. De cliënt wordt stap voor stap door het proces geholpen.
Soms spelen er veel dingen tegelijk in een gezin waardoor er een ketting van reacties is ontstaan. Door te observeren in het gezin, te analyseren, te bespreken en samen te oefenen wordt er verandering tot stand gebracht.
Soms spelen er veel dingen tegelijk in een gezin waardoor er een ketting van reacties is ontstaan. Door te observeren in het gezin, te analyseren, te bespreken en samen te oefenen wordt er verandering tot stand gebracht. Als er ingrijpende gebeurtenissen zijn geweest dan kan het ook nodig zijn om gezinsleden afzonderlijk te spreken zodat de achterliggende problematiek opgelost kan worden.
In gesprek met een kind, luisteren, ‘uitdagen’ met woorden, geruststellen, begripvol zijn, uitleggen, via spelletjes oefenen met nieuw gedrag, mindfulnessoefeningen of mindfulnesstraining krijgt het weer grip op zijn of haar leven terug. De aanpak is altijd afhankelijk van de hulpvraag en de mogelijkheden van gezin en kind. Soms worden ouders en school betrokken om een eenduidige aanpak te hebben zodat de ontwikkeling op alle fronten wordt gestimuleerd en het probleem snel opgelost wordt.
Ik bied geen standaard kanjertraining aan maar een op maat gemaakte training waarin ieder kind zijn eigen doelstellingen heeft. Door de keuze van de oefeningen is het mogelijk om ieder kind elke les weer te laten werken aan zijn of haar eigen stukje.
In gesprek met een kind, luisteren, ‘uitdagen’ met woorden, geruststellen, begripvol zijn, uitleggen, via spelletjes oefenen met nieuw gedrag, mindfulnessoefeningen of mindfulnesstraining krijgt het weer grip op zijn of haar leven terug. De aanpak is altijd afhankelijk van de hulpvraag en de mogelijkheden van gezin en kind. Soms worden ouders en school betrokken om een eenduidige aanpak te hebben zodat de ontwikkeling op alle fronten wordt gestimuleerd en het probleem snel opgelost wordt.
NLP is naast mijn studie psychologie, de basis van mijn aanpak. NLP biedt vele mooie technieken en het is de kunst om de juiste techniek te kiezen. Voor kinderen schrijf ik vaak op maat gemaakte verhalen waarin zowel hun probleem als een oplossing voor hun vraag, verwerkt zitten. Doordat het verhaal precies aansluit bij de belevingswereld of de hobby of het interessegebied, wordt de oplossing automatisch geaccepteerd en het gedrag van het kind verandert.
In eerste instantie is de praktijk gestart met de begeleiding van kinderen. Het leuke van kinderen is dat ze veel sneller dan volwassenen, in staat zijn om hun denken, overtuigingen en gedrag te veranderen. Door met ze te praten, (confronterende) spelletjes of oefeningen te doen, pakken ze spelenderwijs op wat ze moeten leren.
Een belangrijk doel van systeemtherapie is om zicht te krijgen op de interacties tussen de bij de vraagstelling betrokken personen. Om snelle en blijvende verandering te krijgen, is het belangrijk dat kind door iedereen in zijn omgeving in de juiste richting wordt begeleid. Waar nodig zullen belangrijke personen uit het systeem (zoals vader, moeder, broers, zussen, opa’s, oma’s, vrienden) uitgenodigd worden bij de gesprekken en begeleiding.